Tekoäly on tulevaisuuden matkamyyjä

587 0

Tekoälyä on alettu ymmärtämään ja käyttämään laajemmin kuin koskaan aikaisemmin. Sen mahdollisuudet onkin paremmat kuin ehkä jopa haaveiltiin sekä monipuolisemmat – ja tämä huomattiin myös matkailualalla! Tulevaisuudessa emme siis välttämättä vieraile matkatoimistossa, vaan kuulemme matkaesittelyn tekoälyllä varustetulta robotilta tai ohjelmistolta.

Unsplash

Tekoälyn käyttömahdollisuudet matkailussa eivät rajoitu vain matkojen myyntiin, vaan niitä voidaan käyttää ohjelmistoissa ja ratkaisuissa matkan suunnittelusta lähtien aina siihen pisteeseen asti, kun matkustaja astuu kohdemaan kamaralle. Sitä eivät hyödynnä pelkästään matkailuyritykset, vaan esimerkiksi lentokentillä voimme nähdä nykyään tekoälyllä varustettuja turvatoimenpiteitä kasvontunnistustekniikkana.

Henkilökohtaiset tarjoukset ja palkitseminen

Yksi tekoälyn tärkeimmistä ominaisuuksista on sen kyky käsitellä ja analysoida suuria määrää tietoa. Se voi tehdä johtopäätöksiä ja yhdistelmiä huomattavasti nopeammin kuin yksikään ihminen. Juuri tästä syystä se on myös erinomainen markkinointityökalu matkailualalla.

Jos asiakas on ostamassa tietyn tuotteen sivuston kautta, tekoälyllä varustettu algoritmi voi tunnistaa muut tuotteet, joita saman ostoksen tehneet asiakkaat ovat suosineet ja ehdottaa niitä ennen maksutapahtumaa, kuten auton vuokrausta. Lisäksi se voi ehdottaa erikoistarjouksia, jotka perustuvat muun muassa aikaisempiin hotelli- ja kohdehakuihin.

Tekoäly pystyy nimittäin itse muokkaamaan hintoja ja luomaan eksklusiivisia kampanjoita, jotka ovat saatavilla vain tietyille käyttäjille ja tietyn ajan verran. Se taasen houkuttelee tutkimusten mukaan myös yhä useammin tekemään ostoksen kuin jos sivustolla näkyisi vain yleiset tarjoukset.

Suomalaiset ovat tunnetusti persoja kampanjoille ja jopa valitsevat sivuston niiden mukaan. Henkilökohtaiset bonukset ovat tulleet tutuiksi esimerkiksi nettikasinoilta, jotka antavat niitä osana VIP-ohjelmia. Täten suomalaiset rahapelaajat ovat voineet lunastaa niitä perustuen aikaisempaan peli- ja tarjoushistoriaan.

Chattibotit ovat moderneja matkatoimistovirkailijoita

Tekoäly on pelastanut monen matkasta haaveilevan reissulta matkatoimistoon. Matkasivustojen tekoälyllä varustetut chattibotit ovat yhtä avuliaita auttamaan matkaa suunnittelevia löytämään unelmiensa kohteen, hotellin ja lennot.

Chattibottien vastaukset perustuvat aikaisemmin ohjelmoituihin valmiisiin kaavoihin sekä tietopankkiin, josta se pystyy itse löytämään sopivan tiedon. Tekoäly voi yhtä lailla parantaa vastauksia palautteen ansiosta, joskin se ei voi ajatella itsenäisesti, joka olisikin tekoälyn ylin taso.

Siitä voidaan muokata myös räätälöidyn asiakaskokemuksen tarjoava apulainen, jonka tiedot kysyjästä perustuvat hänen tilitiedoista ja evästeistä saataviin tietoihin, kuten sivuhistoriaan. Täten asiakkaan ei tarvitse alusta lähtien selvittää, mitä hän haluaa, vaan botti voi itse suoraan ehdottaa sopivia vaihtoehtoja.

Lisäksi chattibotti toimii asiakaspalvelijana. Se voidaan ohjelmoida toivottamaan asiakas tervetulleeksi heti kun hän avaa sivuston. Samalla se voi ohjata vierailijaa kysymään kysymyksen tai löytämään välittömästi etsimänsä, joka taasen parantaa asiakastyytyväisyyttä sekä tekee koko vierailusta tehokkaan.

Tekoäly hotellihuoneissa

Nykyajan teknologiaa ei hyödynnetä pelkästään matkan suunnittelussa, mutta myös suoraan kohteessa. Yksi hyvä esimerkki tästä on älyhotellihuoneiden virtuaaliassistentit. Äänitunnisteella toimivat järjestelmät voivat muun muassa kertoa säästä, muuttaa huoneen lämpötilaa, sammuttaa valoja tai laittaa television päälle.

Etenkin suuret hotelliketjut ovat ottaneet sen käyttöönsä ja sillä pyritään avustamaan hotelliasiakasta välittömästi sillä hetkellä, kun avulle on tarvetta. Jos omasta hotellista ei löydy sellaista, asiakas voi itsekin ladata samantyylisen matka-assistentin puhelimelleen ja antaa sen suunnitella päivän ohjelman.

Lisätty todellisuus älypuhelimessa luo aivan uusia kokemuksia

Matkailussa kokemukset ja elämykset ovat tärkeitä. Yksi tapa luoda niitä on lisätty todellisuus. Kyseessä on älypuhelimen tai tabletin näytölle tietokoneella luotuja erikoisefektejä, animaatioita ja videoklippejä. Ne voidaan aktivoida erillisen sovelluksen kautta tai QR-koodilla.

Lisättyä todellisuutta on jo käytetty sovelluksissa, pelimaailmassa sekä matkailussa, mutta etenkin museot ovat hyötyneet siitä eniten. Niistä tunnetuin on erityisesti ulkoilmamuseo Kuopiossa, jossa reittiä kulkevat voivat seurata tietyissä kohteissa animoitua Minna Canthin elämää suoraan älylaitteensa ruudulta.

Hotellin aulassa sinut vastaanottaa robotti

Hotelleissa on otettu käyttöön robotin hoitama concierge-palvelu. Se voi keskustella hotellivieraan kanssa puhetunnistimen ja tietopankin avulla, joten kyseessä on melkeinpä fyysinen chattibotti. Sen kautta voidaan tehdä toivomuksia tai lunastaa palveluja.

Unsplash

Robotilla on hallussaan kaikki samat ominaisuudet kuin tekoälyllä varustetuissa ohjelmistoissa. Se pystyy myös oppimaan käydyistä keskusteluista ja parantaa vastauksia tulevaisuudessa. Tällä hetkellä vain Hilton-ketju on käyttänyt robottia hotelleissaan, mutta sen voidaan odottaa laajenevan muihinkin hotelleihin.

Tekoälystä hyötyvät kaikki

Kuten yltä voidaan huomata, tekoäly ei ole tehostanut pelkästään useita matkailualan puolia, vaan myös hyödyntänyt matkailijaa. Matkan varaaminen ja matkalle lähteminen ovat tänä päivänä helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi tekoälyllä saadut tulokset perustuvat aina tilastoihin ja tietoihin, josta se on tehnyt analyysin.

Related Post